Morfar till mig själv

Jag är barnsligt förtjust i texter och då helst texter som får mig att tänka efter. Ibland blir jag förälskad i texter som viras kring sin egen axel för att till slut reda ut sig själv som ett magiskt reptrick. Hasse & Tage var fenomenala på dessa texter. Robert Broberg likaså.

Häromdagen fick jag se humorgruppen 17 Kyssar framföra Hasse & Tages version av Mark Twains anekdot “My own grandpaw” med bravur. My own grandpaw menade Mark Twain skulle bevisa att man kan vara morfar till sig själv. Hasse & Tage översatte.

Morfar till mig själv
(Text: Hasse Alfreson)

För många herrans år sen när jag blott var tjugosju,
jag fria´ till en änka som på så sätt blev min fru.
Och änkans vuxna dotter som var underskön och grann
Blev kär uti min far och de blev gifta med varann.
Så blev min far min svärson – hör och häpna kära du -
och min dotter blev min mamma för hon var min faders fru.
Och snart så blev förhållandet komplexare ändån
När änkan blev gravid och jag blev fader till en son.
På detta sätt blev pojken min en svåger till min far,
och alltså även farbror till mig själv, så ung han var.
Och om han var min farbror var han faktiskt också bror
till änkans dotter som var gift med far och blev min mor.
Min pappas fru en pojke födde fram, och jag mitt fån,
blev morfar till den gossen för han blev min dotters son.
Min fru är alltså moder till min mamma så hör på:
för fast hon är min fru, är hon min mormor likaså.
Om frugan är min mormor är jag barnbarn till min tjej,
och när jag tänker på det vill jag gå och skjuta mig,
eller gå och dränka mig i första bästa älv,
för som make till min mormor är jag morfar till mig själv.
Morfar till mig själv!
Morfar till mig själv!
Det är inte så grant,
Men det är faktiskt sant:
Jag är morfar till mig själv.

Humorgruppen 17 Kyssar – Morfar till mig själv (kolla gärna in dom på youtube för dom är roliga)

Ni kanske hellre vill se Hasse Alfredssons version av samma låt.. Visst är den kul!!??

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

 
SPELAREN
/SPELAREN